Henkilöbrändi on vakuutus tulevaisuuteen

En olisi ikinä uskonut sanovani tätä, mutta en olisi millään malttanut jäädä kesälomalle. Miettikää nyt. Pop aihe, verkko täynnä kiinnostuneita opiskelijoita ja mieletön draivi päällä. Loppukeväästä mitataan opettajan turnauskestävyys, se kesti, ja vieläkin vähän kutkuttaa.

Onneksi töiden teko ei ole kiellettyä vapaa-ajalla, nykyisellään se on jopa odotusarvo. Henkilöbrändäys on aiheena nousukiidossa Suomessa ja maailmalla, eikä ilmiö vietä lomaa. Tämän ovat huomanneet luonnollisesti myös viestintäyritykset, jotka järjestävät seminaareja ja kursseja sekä somettavat 24/7 myös suvena. Tiedossa siis työntäyteinen loma.

Henkilöbrändäyksen tärkeyteen ovat hiljalleen heränneet myös julkiset koulutusorganisaatiot, kuten Lapin ammattikorkeakoulu. Tarjosimme aiheeseen liittyvän kurssin kesäopintoina. Vaikka olenkin hieman jäävi tätä sanomaan, niin kehuttakoon nyt, että kurssi on ollut monella tapaa menestys. 80:sta ilmoittautuneesta kurssille mahtui 40:ä. Maaliin kurssin sai 33 opiskelijaa, joista suurin osa sai luotua itselleen kelpo aihiot toimivaan henkilöbrändiin. Kurssin todellinen sato nähdään kesän lopulla, jonne saakka brändejä viilaillaan. Kurssin päätyttyä alkaa se todellinen työ. Kuten mikä tahansa brändi, vaatii henkilö-sellainenkin jatkuvaa ylläpitoa ja kehittämistä.

Kurssia suunnitellessani aihe oli itsellenikin mysteeri. Lähdin liikkeelle peruskysymyksestä, voiko brändiksi ryhtyä ja millä tavoin? Kurssin lopullisen tavoitteen tuli olla konkreettinen, opiskelijaa hyödyttävä ja jollain tapaa mitattava. Päämääräksi muodostui luoda opiskelijalle verkkoon henkilöbrändi, joka avittaisi työnhaussa ja jonka avulla voisi tuoda näkyväksi omaa osaamista itselle hyödyllisissä verkostoissa. Tätä varten tulisi brändille tehdä kotipesä joko blogin, mikrobloggauksen tai kotisivujen muodossa.

Kurssilla oli lisäksi haastava aikataulu. Kontaktitunnit oli puristettava kolmeen viikkoon, mikäli halusin pitää kesälomani. Myös erot opiskelijoiden some-taidoissa aiheuttivat harmaita hiuksia. Osa oli blogannut jo vuosia ja liikkui somessa kuin kotibileissä. Toisille välineet ja termit olivat uusia. Sopivasti haastetta tuli tarjota molemmissa tapauksissa. Kurssin alussa opiskelijoiden kurssille asettamien odotusten kirjo oli laaja. Esiin nousi neljä harrasta toivetta:

  1. Oman osaamisen tekeminen näkyväksi ja kerääminen portfolioksi
  2. Omien vahvuuksien löytäminen ja uratavoitteiden selkeyttäminen
  3. Oman verkkonäkyvyyden varmistaminen
  4. Kontaktien ja verkostojen luominen.
Henkilöbrändäys -kurssin palaute lämmittää enemmän kuin Lapin kesä, jatkoa siis luvassa!
Henkilöbrändäys -kurssin palaute lämmittää enemmän kuin Lapin kesä, jatkoa siis luvassa!

Answergarden-sovelluksella tehdyn pikakyselyn perusteella kurssi on vastannut odotuksia. Kurssin onnistuminen selviää jahka analysoin loppupalautteen. Selvää kuitenkin on, että korkeakouluopiskelijan on yhä tärkeämpää kyetä luomaan oma henkilökohtainen oppimisympäristönsä ja osaamisportfolionsa. Myös kontaktit tuleviin työnantajiin, unohtamatta harjoittelupaikkoja tai opinnäytetöitä, ovat tärkeitä. Yhtä lailla verkostoituminen oman alan vaikuttajien, mahdollisten mentoreiden tai tulevien kollegoiden kuin myös kurssitovereiden kanssa on ainoastaan järkevää. Tähän tulee kuitenkin antaa välineitä, joista yksi on henkilöbrändäys. Lopuksi vielä tärkein pointti, mikä henkilöbrändäyksessä tulee muistaa: koskaan ei ole liian myöhäistä eikä aikaista aloittaa.

Mainokset

Tekijä: katikoivu

Blogger, speaker and lecturer @Lapland UAS, #branding # marketing enthusiast with #charisma.

3 vastausta artikkeliin “Henkilöbrändi on vakuutus tulevaisuuteen”

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s