Mokaa – koska olet sen arvoinen!

Olen sitä mieltä, että (karismavajeen lisäksi) meitä suomalaisia vaivaa mokavajeen tila. Jälkikasvun tiet on siloteltu pettymysten pelossa. Työpaikoilla mokia vältellään niin, että siinä kärsii jo luovuuskin. Johdon hokemat: ”ajatelkaa laatikon ulkopuolelle”, ”innovoikaa” ja ”nähkää tulevaisuuteen”, kiteytyvät kaikki yhteen ongelmaan. Mitä jos menee metsään?

Somessa mahdolliset mokat leviävät nopeasti, joten siellä mokailu on vallan noloa. Henkilöbrändille sosiaalisuus mediassa on kuitenkin välttämättömyys. Henkilöbrändi on mediayritys. Näissä yksityisissä hikipajoissa suolletaan tauotta tekstiä, kuvaa ja videota etikettivirheitä kammoten. Twitter- seuraajien, uskollisten blogilukijoiden, tuoreimpien Facebook-yhteisöjen, Instagram-rullan täppäilijöiden, oleellisten LinkedIn-kontaktien ja Snapchatin selfievideopätkien kuluttajien palveleminen pitää sisällään tunteja suunnittelua, tykkäilyä, jakamista, seuraamista, vastaamista, ideointia, tiedon etsintää, kuvaamista ja lataamista. Sekä mokapeljäntää: ”Mitähän ne nyt tän postauksen myötä musta miettii, etteivät vaan luulisi, että teen tätä ekaa kertaa.”

Omalla kohdallani mokat somessa ovat jääneet vielä harmittomiksi. Linkkien poisjäänti postauksista, bingaus pingauksen sijaan, kielioppivirheet ja alun haparoiva tviittailu ovat pahimpia tähänastisia, jos poislasketaan muutamien kuukausien selittämätön blogihiljaisuus. Pari kertaa aktivoiviksi tarkoitetut kysymykseni ovat jääneet vaille vastaajia – sekin on kiusallista. Olen myös yrittänyt ottaa opikseni muiden mokista (löytyy esimerkiksi #somemokat –hashtagilla).

Mokapelkuruus estää aitouden ja suitsii luovuutta. Paras moka on se opettavainen. (Kuva: Panu Pohjola @forestgrapher)
Mokapelkuruus estää aitouden ja suitsii luovuutta. Mokia ei pitäisi katsella suurennuslasilla. (Kuva: Panu Pohjola)

Mokailu on asennekysymys. Sanotaan, että moka on lahja. ”Jäät ainakin niitten mieliin”- lohduttavat läheiset. Kahlasin taas läpi muutamia henkilöbrändäyksen ytimeen porautuvia blogeja, kuten Fonectan ja Kuulu.fi:n. Myös aiemmista postauksistani sekä slideshare-esityksestäni löytyy hyviä vinkkejä niin brändin rakentamiseen kuin ylläpitoonkin. Helpommalla voit kuitenkin päästä jos mokaat oikein kunnolla – ja opit kantapään kautta. Siihen kokosin teille ohjeet, ollos hyvä!

  1. Häslää ja #tagaa joka tuutissa vaikket osaisi etikettiä tai kielioppia. Aloita esimerkiksi tviittisi kertomalla lastesi päivän kuulumiset.
  2. Päivitä silloin kun itse haluat – äläkä aseta minkään valtakunnan tavoitteita.
  3. Ethän pingaa, suosittele, tykkää tai kehu muita. Äläkä ainakaan anna mitään hyödyllistä ilmaiseksi!
  4. Yritä tehdä kaikki itse, ja mielellään automatisoidusti, American Airlinesin tyyliin.
  5. Vältä oman persoonasi esilletuontia ja käytä klisheitä aina kun mahdollista.
  6. Muista, että olet liian vanha Instailija, Snäppäilijä ja kohta Facettajakin.
  7. Jos moka kuitenkin lipsahtaa – tuhoa todistusaineisto!
Advertisements

Tekijä: katikoivu

Blogger, speaker and lecturer @Lapland UAS, #branding # marketing enthusiast with #charisma.

1 vastaus artikkeliin “Mokaa – koska olet sen arvoinen!”

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s